Meditation

Meditation

Meditation bruges til at få kontrol over den bevidste del af sindet (bevidstheden – jeg’et), til at åbne sindet for vores højere selv (over-jeg’et) og det spirituelle. Vi kan programmere vores hjerne i positiv retning og dermed styre vores liv mod positiv forandring – meditation er et godt redskab til dette.

Hvad er meditation så? Det er faktisk meget simpelt – det handler om vejrtrækning og at lytte. Enhver kan lære det og bruge det. Der findes mange forskellige teknikker, som alle har samme grundprincip. Jeg vil her beskrive den, som virker bedst for mig selv, samt henvise til et par andre gode. I starten har bevidstheden svært ved at blive sat til side sådan, og du kan miste koncentrationen. Eller du kan falde i søvn undervejs. Men giv ikke op! Bare prøv igen, og kan du ikke mere en dag, så prøv igen en anden. Som tiden går og du øver dig, kan du nemt meditere over en halv time.

Sørg for du er alene noget tid – at blive forstyrret under meditation kan skabe stress og indre ubalance – og det er jo netop det modsatte, du skal opnå. Et kvarter til en halv time vil være fint i starten. Sæt eller læg dig godt til rette, så ryggen er ret, men så du stadig kan slappe helt af i kroppen. Og hav noget løstsiddende tøj på. Andet vil genere dig. Sørg for du ikke bliver generet af skarpt lys, der hvor du sidder, og sæt evt. noget blidt og roligt musik på i baggrunden.

Når du har fundet en god position og er klar, lukker du øjnene og begynder at trække vejret dybere. Fyld lungerne helt med luft til du ikke kan have mere, og pust så stille ud (det skal være kontrolleret og roligt). Sådan bliver du ved. Din vejrtrækning bliver dermed stille og rolig og dyb. Dit blod bliver iltet godt igennem, hvilket giver en let snurrende fornemmelse i kroppen. Med hvert åndedræt, giver du slip på kroppen. Slap af i hver en muskel (det kan være en fordel at starte med den ene fod, så den anden, så underbenet osv.). Pust tankerne ud af hovedet. Hver gang nye dukker op, så giv slip på dem, og lad dem flyve med ud, når du puster ud.

Begynd så at forestille dig, din krop er indhyllet i hvidt lys (eller du ligger/sidder i en hvid tåge/vand). Se hvordan lyset trænger ind i din krop, så den også lyser blidt. Lad lyset bevæge sig rundt i kroppen – helt ud i fingerspidserne og tæerne. Vend blikket indad og opdag eller fokuser så på punktet mellem dine øjenbryn (det tredje øje). Det giver samme effekt, så find ud af, hvad der virker bedst for dig. Slap af og giv slip. Det kan føles som om du (eller dele af din krop) svæver. Det kan føles som om du snurre rundt, men bare giv dig hen til følelsen. Og du er nået til det punkt, hvor du helst skal lade være med at tænke for meget over, hvad du oplever. Så vågner bevidstheden nemlig igen, og den skal helst nærmest sove.

Når du afslutter meditation, er det vigtigt, du lader kroppen ”vågne” igen. Start med tankerne. Føl din krop igen. Læg mærke til hvad dine hænder hviler på. Åbn øjnene igen, men hold dig stadig i ro. Lad det stille og roligt vende tilbage. Tag et pat dybe indåndinger. Begynd at bevæge dig lidt. Stræk dig. Bare tag den tid, det nu tager, for at komme helt tilbage i kroppen igen.

Jo oftere du meditere, jo bedre bliver du til det. 20-30 min dagligt er et godt mål at gå efter. Personligt gør jeg det om aftenen, inden jeg lægger mig til at sove. Så sætter jeg min mp3-afspiller til at spille noget roligt musik – ikke for højt. I ørene med det og så ellers i gang.

Hvis denne teknik ikke virker helt optimalt for dig, så findes der andre gode. Scott Cunningham beskriver en i hans bog Lær at forstå og praktisere wicca.  Silver RavenWolf beskriver også en udmærket i To Ride a Silver Broomstick. På wicca.dk kan du også finde en, som jeg personligt selv startede med.

Share This: